Ga naar de inhoud

Online Marketing

Betalende Tractie Kanalen

Paid Search | Betaalde zoekadvertenties

Voor een introductie over SEA, wat het is, hoe het werkt, de geschiedenis en evolutie, en de verschillende campagne typen verwijzen we graag naar dit blogartikel over de geschiedenis van SEA.

Hieronder lichten we voornamelijk even toe wat onze visie is op zoekmachine adverteren, waarom SEA nog steeds het allerbelangrijkste performance marketing kanaal is en waarom je best de hulp kan inschakelen van onze expertise.

SEA: het °1 Performance Marketing Kanaal

In vrijwel alle sectoren, maar met name in ecommerce en lead generation, is SEA met voorsprong nog steeds het °1 Performance Marketing Kanaal dat jouw onderneming zal doen groeien op korte en middellange termijn.

SEO + Direct verkeer – wanneer correct beheerd – zouden altijd een groter aandeel van je omzet moeten vormen, maar zijn meer gericht op de lange(re) termijn en vereisen een minimale merknaambekendheid.

Afhankelijk van de grootte van je onderneming en de sector waarin je opereert kan je best ook Bing Ads inzetten, maar deze advertentieoplossing van Microsoft volgde tot recentelijk voornamelijk de stappen van Google en is binnen SEA beperkt tot een aandeel van 5-8%. 

Onze mening en aanpak

Als experten kennen wij Google en Bing, hun advertentieplatformen en campagne typen van binnen en van buiten en onderkennen wij dat zij fantastische oplossingen bieden die een onbetwistbare meerwaarde bieden voor je onderneming. Anderzijds zijn wij van mening dat de altijd verder groeiende complexiteit van de klantreis, het belang van privacy, het feit dat Google’s monopolie positie recentelijk steeds meer onder druk kwam te staan, in combinatie met de opkomst van artificiële intelligentie of AI, de laatste 7 jaar heeft geleid tot een absolute wildgroei aan nieuwe producten en (te snel) wijzigende legale- & productvereisten.

SEA vereist daarom een bijzondere expertise, ervaring en maturiteit, zeker voor search, maar ook voor de meer recente ‘black box’ oplossingen van Google zoals Performance Max

Onze hoofdtaak

Voor alle ondernemingen, groot én klein, zien we reeds jarenlang dat matig of slecht beheer onherroepelijk betekent dat een groot deel van de zuur verdiende centen onnodig verkwist worden aan Mediaspend. Geld dat beter was gebruikt om te groeien en te ondernemen!

Wij zien het als onze hoofdtaak om jullie als ondernemers aan te tonen hoeveel geld jullie verliezen, zo snel mogelijk het bloeden te stoppen en jullie verder te behoeden voor de valkuilen van het adverteren. Zowel de resultaten bij onze huidige klanten, onze proven track record als onze talloze referenties bevestigen en onderstrepen dit.

Onze oplossingen

Hoe zorgen wij er nu voor dat jullie kunnen besparen op jullie advertentie-uitgaven aan Google, en dat jullie door deze besparingen méér kunnen uitgeven aan mediabudget dat wél rendeert?

Wij gaan al onze knepen van het vak hier niet aan de grote klok hangen, maar in essentie doen we dit door (1) te werken op de efficiëntie (2) de best mogelijke relevantie en kwaliteit te garanderen en (3) de kwantiteit slim te verhogen. 

Tegelijk kennen we de onderlinge samenhang tussen de kanalen en hun effecten op elkaar als geen ander en kunnen we ook elk onderdeel naadloos op elkaar afstemmen binnen bredere, effectieve 360° marketing campagnes. Als performance marketing specialisten gaan we niet alleen op zoek naar visibiliteit, engagement en verkeer maar vooral naar de juiste return in omzet en winst.

Juiste verwachtingen

Hoewel er in presentaties van Google (en volgens jou mogelijks ook op deze site) vaak een goed nieuws show gebracht wordt met superlatieven als “amazing” en “fantastic”, willen we hier toch even de verwachtingen temperen voor sommige eenmanszaken en kleinere KMO’s. Afhankelijk van je sector en concurrentie is het niet altijd zo dat je bedrijf onmiddellijk enorme sprongen zal maken als je hiermee van start gaat. Soms is het eerder zo dat je bedrijf op lange termijn niet zal kunnen standhouden noch gestaag zal kunnen groeien als je niet online adverteert.

Er is namelijk wel degelijk een beheerskost en ook een mediabudget vereist die voor minder grote spelers – in sommige sectoren – niet onmiddellijk in evenwicht is met de opbrengst in winstmarge. Digitale transformatie is effectief van vitaal belang, maar iedereen moet instappen op zijn eigen tempo en (budget) mogelijkheden.

Wij helpen jou daarmee. Het is onze job om jouw return vooraf in te schatten en je daarna van meet af aan transparant aan te tonen wat het oplevert. En wij kunnen met trots zeggen dat wij voor onze klanten na onze optimalisaties gemiddeld een kwart meer omzet draaien met een kwart minder kosten.

Voor grotere bedrijven is een enorme groei wél mogelijk en realiseren we soms tot 50-60% meer totale omzet met een 25-30% hogere SEA investering. Voor alle klanten (groot én klein) zien wij het als onze taak om niet alleen te winnen van adverteerders die meer dan jullie bieden, maar ook door op lange termijn concurrerende adverteerders met diepere zakken (voldoende) op afstand te houden.

Waarom wij jou beter kunnen helpen 

Wij verdedigen jouw belangen. Samen met onze peers en concullega’s stellen wij continu de resultaten én producten van de advertentie platformen in vraag.

We voeren tests uit om na te gaan of de beweringen van de aanbieders kloppen.

Of we connecteren we met de Ads & Reporting API om bijvoorbeeld voor Performance Max te achterhalen welke advertentieformaten op welke netwerken vertoond worden en of dit al dan niet nadelig is voor jou.

Of we dagen Google specialisten en Account Managers uit omtrent zaken die wij als mankementen of gemiste kansen zien in de hoop dat zij onze product verbeteringen gaan opnemen en uitwerken. 

Tot slot menen we nog dat we jullie op een betere manier tot dienst kunnen zijn dan onze concullega’s vanwege onze kennis van feed based adverteren met feed management tools zoals Channable of Search Ads 360 of omdat wij verder kijken dan alleen de direct revenue. Zo meten we via marketing automation tools zoals de Adobe Advertising Cloud, Hubspot, Salesforce of jouw Order Management System of OMS wat de impact is van verhoogd betalend adverteren op jullie bottom line of winstmarge. 

Met onze nuchtere data-gedreven aanpak willen we vooral antwoorden bieden op jullie patstellingen en de vraagstukken waar jullie wakker van liggen (of wakker van zouden moeten liggen). We behouden altijd een keiharde focus op directe resultaten die we ook op korte termijn kunnen brengen, maar tegelijk met een doordachte visie en duurzame aanpak zodat we gestaag verder blijven bouwen aan de totale lange-termijn impact.


Zeker dat jij zoekmachine adverteren optimaal benut?

Wij brengen graag voor jou in kaart hoe je bedrijf scoort op het vlak van SEA of Search Engine Advertising (Zoekmachine Adverteren, Search, Shopping, Performance Max) & DV (Display & Video) en kunnen je meteen de handvaten aanreiken om jouw account zo efficiënt mogelijk te optimaliseren en je rendement te maximaliseren.

We onderzoeken of alles optimaal staat en of je alle mogelijkheden benut om je omzet en winst te maximaliseren. Misschien ben je op zoek naar een klankbord of 2de mening om te weten of jij (of je huidige Agency) goed bezig bent (is) met de juiste Google Ads inspanningen? Of misschien wil je meer automatisatie in jouw account met scripts en feeds. Of je wil dynamische remarketing opzetten of net hoger in de funnel meer mensen gaan aanspreken met Display & Video Advertenties gericht op acquisitie. Sowieso focussen we meer of minder op de onderdelen die onze aandacht vereisen omdat het een opportuniteit dan wel bedreiging vormt voor je performantie.

We besteden met 2 senior profielen 1 dag aan het vergaren van alle toegangen en data en het presenteren van de bevindingen en aanbevelingen na afloop. Naargelang het aantal dagen dat wij mogen besteden aan de analyse en het uitwerken van het document zelf onderscheiden we de 4 types analyses hieronder. Alle hieronder beschreven onderdelen komen in elk van de 4 analyses aan bod maar worden oppervlakkig dan wel diepgaander besproken naarmate er meer tijd beschikbaar is voor de analyse.

Krijg tot de helft van je geld terug* als je met ons de plannen uit de audit wil uitvoeren**

Google Ads campagnes opzetten, beheren en optimaliseren is complex. Google Ads wijzigt snel en de mogelijkheden zijn eindeloos. Vanaf een media spend van €24K per jaar of gemiddeld €2K per maand zullen wij voor jou renderen. Tegelijk hebben wij ervaring met mediabudgetten die oplopen tot meerdere €Mio per jaar.

Het loont om specialisten in te zetten omdat je te veel tijd verliest en onnodig geld verkwist als je het zelf onder de knie wil krijgen.

Vraag daarom nu een Google Ads nulmeting, quickscan of audit aan en ontdek hoeveel meer omzet en winst wij voor jou kunnen genereren. Voor nagenoeg elk account bedraagt de minimale verbetering in return 10%. Verbeteringen van 20-25% zijn veelvoorkomend en kunnen oplopen tot 33% en hoger. Als je ons daarna inschakelt om dat voor jou te realiseren schenken we jou bovendien een Korting van 50%! Altijd een Win-Win voor jou dus!

Video & Display Advertenties

Wat is het?

Onder display & video advertising verstaan we alle advertenties die niet getriggerd worden door zoekopdrachten maar die gericht zijn op gebruikers uit jouw doelgroep terwijl zij bepaalde websites, apps of social media bezoeken, door middel van het tonen van banners of andere advertentieformaten zoals (een combinatie van) tekst, beelden, flash animaties, video en audio. Zoals eerder vermeld is het voornaamste doel van dergelijke campagnes vaak het vergroten van de/het:

  1. Naamsbekendheid (branding), Visibiliteit (impressies), Top of Mind blijven
  2. Engagement (doorklikratio (CTR), view ratio (VR) of engagement rate (ER))
  3. Verkeer (clicks, sessies) 
  4. Return (leads, lead waarde, omzet, winst)

De belangrijkste successen voor het Display netwerk op het vlak van performance boeken wij steevast met Dynamische remarketing campagnes, Smart Display Campagnes (slimme campagne met machine learning die optimaliseert obv conversies), Google Discovery Ads (op mobiel) en YouTube Remarketing Ads (Video Action Campaigns).

Display advertenties worden weergegeven op meer dan 3 miljoen websites, in meer dan 650.000 apps en in Google-services zoals Gmail en YouTube en zijn dus uitermate geschikt voor branding, awareness & consideration doeleinden. Elk (sub)netwerk en advertentieformaat heeft bepaalde sterktes die je al dan niet kan benutten in functie van je doelstelling(en). 

Je ° 1 Conversion Booster is je Banner of Video

Je belangrijkste conversie booster voor Display & Video zijn bij uitstek je banner, rich media, interstitial of video ads. Wij kunnen je zeker helpen met het volgen van alle best practices zodat je banners, videos en ads maakt die zogenaamde banner-blindheid kunnen voorkomen én je doelpubliek zullen aangrijpen en naar je website lokken

Voor video / youtube boeken wij momenteel de beste resultaten met Video Action Campaigns en Video Reach (Bereik) Campagnes. Ook hier gelden allerlei best practices die je kansen verhogen op verkoop en long-term branding impact zoals het ABCD van effectieve video ads of de keuze voor de juiste YouTube advertentie indelingen, of het toevoegen van video cards of annotaties om de doorklikratio naar je website te verhogen.

Het aankopen van de advertentieruimte en het beheren van de instellingen, targeting en advertenties is ook hier best complex waardoor we je aanraden gebruik te maken van onze ervaring omdat dit je geld zal besparen. 

Programmatic Advertising

Ben je een grote adverteerder, retailer of A-merk die/dat minstens in 4 markten/landen opereert? Dan is de Google inventory mogelijks te beperkt voor jou en heb je waarschijnlijk ook nood aan meer automatisering, (targeting) mogelijkheden, efficiëntie en een vereenvoudiging van je workflow. Zoals bijvoorbeeld het beheer van je media over de verschillende kanalen heen.

Adverteren met Display & Video 360 en Campaign Manager 360 uit het Google Marketing Platform of GMP* – of Adform – zijn dan mogelijks iets voor jou. (*) GMP was vroeger bekend als de DoubleClick advertising stack, en staat momenteel nog steeds geboekstaafd als de Rolls Royce voor corporate advertising. 

Zo krijg je toegang tot een bredere inventory / meer exchanges – in dezelfde interface, kan je makkelijker indrukwekkende advertenties maken uit het brede aanbod aan interactieve advertentieformaten uit de Rich media gallery, en krijg je toegang tot massa’s extra mogelijkheden zoals onder meer het controleren van hoeveel keren een gebruiker je ads zal zien overheen je verschillende kanalen (frequency cap).

Naast het inkopen op de open auction kan je ook meer premium inventory inkopen via de private marketplaces of preferred deals; via automated guaranteed of programmatic guaranteed, naast het opzetten van direct deals.

Betaalde Social Media Marketing (Paid Social)

Meta (Facebook & Instagram)

Samen met Display & Video neemt Meta een gedeelde tweede plaats in als belangrijkste betalende marketing kanaal. Facebook wijzigde zijn naam eind 2021 naar Meta. Het brengt alle andere bedrijven als zusterbedrijven onder zich (Facebook, Instagram, WhatsApp, enz). De nieuwe naam moet beter reflecteren waar het bedrijf heen wil met zijn technologie, namelijk het Metaverse: een digitale wereld waar mensen kunnen bewegen tussen verschillende apparaten en kunnen communiceren in een virtuele omgeving.

Het aankopen van de advertentieruimte en het beheren van de instellingen, targeting en advertenties is ook hier best complex waardoor we je aanraden gebruik te maken van onze ervaring omdat dit je geld zal besparen. 

Linkedin

Afhankelijk van je sector en campagne doelstellingen kunnen we vaak ook de marketing, sales en Analytics oplossingen van LinkedIn aanraden uit hun gamma van professionele tools. Gaan jullie liever zelf aan de slag met Linkedin? Dan is er ook een volledig skill building / learning / certiification platform dat best doorlopen kan worden. 

Marketplaces & Affiliate Marketing

Afhankelijk van je sector en campagnedoelstellingen verhogen we graag ook jouw sales en omzet door andere high performance kanalen zoals marketplaces & affiliate marketing op te zetten of te optimaliseren. Ook hiervoor kijken we graag hoe we jullie het best kunnen helpen of assisteren.

ONZE WERKWIJZE

Strategisch jaarplan inclusief alle kosten

Elk jaar schatten we in hoeveel setup & management uren – en indien van toepassing – media spend per kanaal we nodig denken te hebben om de gestelde doelen te kunnen bereiken en leggen we deze in onderling overleg vast.

Naast de gemiddelden per maand leggen we ook een maximale bovengrens (en/of ondergrens) vast van zowel agency fees (uren) als media spend. Zo weet je op voorhand perfect wat je maximale (en/of minimale)  factuur is, inclusief alle extra kosten zoals bijvoorbeeld betalende software.

Bij ons weet je op voorhand perfect waar je aan toe bent en kom je dus nooit voor onaangename verrassingen te staan.

100% Transparantie

Wij zijn verder ook bijzonder trots op onze time tracking en facturatie, die 100% transparant en gedetailleerd is.

Bij ons geen vage omschrijving met een enkel bedrag ernaast voor de hele maand, maar een duidelijk overzicht met de totalen per kanaal, met als bijlage een gedetailleerde uitdraai van elke prestatie per dag, logisch ingedeeld per kanaal en onderdeel én voorzien van een gedetailleerde omschrijving die verdere duiding geeft.

Ja, je raadt het goed: bij ons weet je op voorhand perfect waar je aan toe bent en kom je dus nooit voor onaangename verrassingen te staan.

Vinger aan de pols

Om de vinger aan de pols te houden van de resultaten werken we bovenop onze ad hoc contacten met:

  1. Real-time rapportage & overzichtelijke dashboards zodat de nodige stakeholders op elk moment een correct beeld hebben van je performance
  2. Een Real-time dashboard van ons project management waarin je in alle transparantie alle taken per kanaal, per status, en volgens prioriteit kan raadplegen: zo weet je ten allen tijde waar we aan werken, in welke volgorde en hoe lang elke taak duurt.
  3. Maandelijkse meetings via video call of in real life waarin we onder meer samen de resultaten analyseren, alle lopende zaken doorlopen, de prioriteiten aanpassen, bottlenecks wegwerken, nieuwe wensen, noden of bedreigingen bespreken, extra taken inplannen, enz.
  4. Business reviews waarin we opmeten in hoeverre de gestelde (sub)doelen behaald werden, analyseren welke onderdelen of segmenten de groei dan wel catalyseerden dan wel afremden en we diepte-analyses uitvoeren om de achterliggende redenen hiervoor te doorgronden en in kaart te brengen. Afhankelijk van de noden en de ruimte hiervoor gebeurt dit trimestrieel, semestrieel of jaarlijks.

Heldere Indeling van onze managed services

Overheen alle kanalen (zowel betalend als niet-betalend) komt dezelfde werkwijze terug.

Vaak wordt gestart met de controle of de setup van de metingen van de website, app of interfaces (tracking). Aan de hand van de metingen kan de huidige situatie in kaart gebracht worden of een nulmeting uitgevoerd worden (analysis). Op basis van deze gegevens en de marktsituatie wordt een doel bepaald en wordt een (digitale) strategie uitgedokterd om dit doel te bereiken (strategy). Hiervoor worden de nodige tractie kanalen opgezet (setup).

Elke actie waarbij we re-actief te werk gaan (bijvoorbeeld om de kanalen in overeenstemming te houden met de nodige vereisten zoals wijzigende productvereisten of legale vereisten – loggen we als onderhoud (maintenance).

Als we pro-actief wijzigingen doorvoeren om betere resultaten te behalen spreken we van optimalisatie (optimization).

Nadien gaan we opnieuw analyseren of verbeterpunten mogelijk zijn en dewelke dit zijn (analyse) en begint de cyclus opnieuw.

Wij loggen voor jou apart per kanaal hoeveel tijd we presteren op elk onderdeel of vervolgstap om onze werkzaamheden voor jou zo inzichtelijk mogelijk te maken.

Je doet het liever zelf, maar wil wel graag een klankbord?

Naast ons full service aanbod waarbij wij zowel de strategie als de uitwerking op ons nemen kan je ook bij ons terecht voor ondersteuning (support), aansturing (project management), advies (consultancy) en opleiding (trainingen).